مفهوم ” تبلیغات ATL ” گرچه مبحث جدیدی نیست اما هنوز برای بسیاری از مخاطبان ناآشنا و جدید می باشد. به همین دلیل ابتدا معنای آن را به استناد سایت متمم با هم مرور می کنیم:

ATL مخفف عبارت Above The Line‌ (بالای خط) و BTL مخفف عبارت Below The Line (پایین خط) است و اخیراً هم Through The Line (درون خط!) به این لیست اضافه شده است.

عموماً به تبلیغ در رسانه‌های عام با مخاطب زیاد تبلیغ ATL و به تبلیغ در رسانه‌های محدود و برای گروه‌های هدف خاص و تبلیغ در محل فروش محصول و خدمت، تبلیغ BTL گفته می‌شود.

می‌توان حدس زد که معیارهای سنجش اثربخشی این دو نوع رسانه و همینطور نحوه طراحی پیام تبلیغاتی برای آنها کاملاً متفاوت است. در تبلیغ ATL مواردی مانند تعداد مخاطبان و اعتبار رسانه و … مورد توجه قرار می‌گیرد و در تبلیغ BTL بیشتر به ویژگی‌های رفتاری مخاطبان و الگوی تصمیم گیری آنها و مواردی از این دست توجه می‌شود.

برای درک بهتر تبلیغات ATL پیشنهاد می کنم تصویر زیر را مشاهده کنید.این تصویر را از یک سایت معتبر انگلیسی زبان برای شما ترجمه کرده ام:

 

برای مشاهده متن کامل مقاله در سایت آراتیس، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ATL شیپور چه دستاوردهایی را به دست نیاورد؟