توییتر را می توان یکی از شبکه های اجتماعی بسیار کاربرد در زمینه تبلیغات و بازاریابی اینترنتی دانست.اما با توجه به ماهیت و فضای کاربری متفاوت آن که با سایر شبکه های اجتماعی مشهور مانند فیس بوک رعایت برخی نکات جهت کسب نتیجه ای بهتر ضروریست.متن زیر حاصل نقطه نظرات کارشناسان تبلیغات و بازایابی پیشتاز بوده که با مقالات منتشر شده در سایت های معتبر ایرانی و خارجی تکمیل شده است. مطلب زیر به عنوان اولین مطلب از سری مطالب آموزش فعالیت اثربخش در توییتر ارائه شده است.

 


۱– هدفتان از استفاده از توییتر را برای خود مشخص کنید.
تفاوت ها و مزایای توییر را در نظر گرفته و هدف خود را در توییتر مشخص کنید. هدف شما می تواند معرفی محصولات، شناساندن نام تجاری، ارتباط با شرکت ها و افراد، اطلاع رسانی پیرامون اخبار کسب و کار و ... باشد. هدف گذاری سبب می شود تا فعالیت شما متمرکز گردد.البته توصیه نمی شود که صرفا به دلیل حضور رقبایتان در توییر، در این سایت فعالیت کنید.
اما این امکان وجود دارد که دنبال کنندگان شما به مرور زمان از مطالب و توییت های شما بی میل شوند لذا باید بازه زمانی دست یابی به هدفتان را بلندمدت انتخاب کنید. توجه نمایید در صورتی در توییتر فعالیت کنید که با دید روشن و مشخص آماده فعالیت باشید تا از هدر رفتن زمان و اعتبار شما جلوگیری گردد.

 

2- حساب کاربری خود را در توییتر ایجاد نمایید.
در صورتی که مرحله اول را با موفقیت پشت سر گذاشتید نسبت به ایجاد حساب کاربری در توییتر اقدام نمایید.

 

3- در انتخاب نام خود دقت کنید

نام کاربری شما نخستین ارتباطیست که کاربران توییتر با کسب و کار شما برقرار می کنند.نامی انتخاب کنید که دارای ویژگی های زیر باشد:


-به آسانی در حافظه ثبت شود
-عدم استفاده از نام های جنجالی و اغراق آمیز
-ارتباط مستقیم نام شما با کسب و کارتان

یادتان باشد که نام شما با نماد @ مورد خطاب سایرین قرار خواهد گرفت.

 

 

4-با تکمیل پروفایل، خودتان را معرفی کنید
شما باید بتوانید در توییر با 160 کاراکتر خودتان را معرفی کنید. پس هر حرف و کلمه برای شما ارزشمند است.با زبان ساده و صادقانه انتظارات کاربران و مشتریان را نسبت به آگاهی از کسب و کار خودتان را برآورده سازید.بهتر است از کلماتی استفاده نمایید که ارزش خود را از دست نداده اند.برای مثال کلماتی مانند کارشناس، متخصص،حرفه ای و ... به علت تکرار بیش از حد ( و گاها اغراق آمیز و نادرست ) در فضای مجازی ارزش کار شما نادیده گرفته می شود.

و در آخر اینکه آدرس سایت خودتان را  حتما ذکر کنید.

 

5-درج تصویر پروفایل و کاور
تصاویر تاثیر قابل توجهی در جلب توجه کاربران دارند. تصویر پروفایل و کاور خود را به گونه ای انتخاب نمایید که علاوه بر کیفیت گرافیکی و درج لوگو، اطلاعات مناسبی از کسب و کار شما را در اختیار کاربران قرار دهد. پیشنهاد می گردد از توضیحات متنی کمتری در تصویر کاور استفاده گردد و به علائم تصویری اکتفا شود.

 

6- افرادی را دنبال (follow) کنید که اوقاتتان را ارزشمندتر می سازند.

با توجه به اینکه هدف شما در توییتر جهت سرگرمی نمی باشد کسانی را دنبال کنید که مطالب مفید و ترجیحا مرتبطی را در اختیار شما قرار دهند. علاوه بر این می توانید کاربرانی را که صفحه توییتر شما را دنبال می کنند دنبال کرده تا هر مدتی یک بار به یکی از توییت های آنان پاسخ دهید. توضیح بیشتر راه های افزایش فالوور توییتر را در این مقاله مطالعه کنید. 

 

7-به کیفیت توییت ها فکر کنید؛ کمیت مهم نیست.
اینکه هر روز تعداد زیادی توییت کنید به هیچ وقت مزیت نیست.کمی از وقت خود را به توییت های کسانی اختصاص دهید که توسط شما دنبال می شوند.پاسخ دادن و شرکت در صحبت های دوستانه سبب می شود تا علاوه بر بازخورد مثبت با کاربران، نام توییر شما به جمع های دوستانه کاربران وارد شده و به طور نامحسوس دامنه دنبال کنندگان خود و همچنین حیطه نفوذ کسب و کار خود را گسترش دهید.

 

8-در انتخاب لحن توییت ها دقت کنید.

توییت لینک  مطالب،محصولات جدید و ... بدون درج توضیح و یا ارائه توضیحات مربوطه با لحن رسمی و اخباری نتیجه ای جز کاهش تعداد دنبال کننده های شما نخواهد داشت.سعی کنید با توجه به نوع کسب و کار خود لحنی صمیمانه و کلماتی ساده و ترجیحا محاوره استفاده نمایید تا کاربران توییت های شما را به همان دقتی بخوانند که توییت های دوستانشان را می خوانند.

 

9-ارزش آفرینی کنید.

گاهی باید به کاربران انگیزه دنبال کردن مطالب کسب و کار خود را ارائه دهید.این امر می تواند برای دنبال کنندگان فعلی و دنبال کنندگان بالقوه مفید باشد.این ارزش آفرینی نوعی قدردانی از مخاطبان نیز به شمار می رود. اطلاع رسانی از حراجی های خود، تخفیف ها، جوایز و قرعه کشی ها و ... می تواند اشتیاق زیادی در کاربران ایجاد نماید


10- هشتگ ( # ) خود را انتخاب کنید.

هشتگ کلمه ایست که بعد از نماد # نوشته می شود.هشتگ ها سبب می شود تا توییت های شما انتشار ویروسی پیدا کرده و با کاربران توییتر ارتباط برقرار کند.شما باید هشتگ مختص به کسب و کار خودتان را بسازید و در تمام توییت های مربوط به خود از آن استفاده کنید. علاوه بر این می توانید مطالب عمومی خود را با هشتگ های همگانی منتشر کنید.

 

نکته آخر در توییتر این است که ۱۰۰ دنبال کننده ی فعال بر ۱۰۰۰ دنبال کننده ی منفعل غالبند پس در شرایطی که توییتر و رسانه های جمعی مورد نظرند به کیفیت بیندیشید. نه کمیت!