وقتی می‌خوایم با استفاده از اینترنت ارتباط برقرار کنیم، ایمیل و جیمیل دو راه محبوب برای این کارن. تو عصر فناوری، ایمیل و جیمیل دیگه فقط برای فرستادن متن استفاده نمی‌شن؛ بلکه عکس، صوت، ویدئو، فایل و خیلی چیزای دیگه رو هم میشه با ایمیل ارسال کرد. ایمیل و جیمیل نحوه ارتباط ما تو اینترنت رو تغییر دادن. ولی بین این دو کلمه فرق‌هایی وجود داره و قراره در این مقاله از دیفرتو، در مورد تفاوت ایمیل و جیمیل با شما صحبت کنیم.

تو این مقاله، تفاوت مهمی که بین ایمیل و جیمیل هست رو بررسی می‌کنیم و می‌بینیم واسه استفاده از هر کدوم چه چیزایی لازمه. همچنین این نوشته کمک می‌کنه تصمیم بگیریم کدوم یکی برای برقراری ارتباط شخصی و تجاری مناسب هست. خب اول باید تعریف هر دو رو بدونیم:

ایمیل یعنی چی؟

ایمیل (Email) یه رسانه و پیام الکترونیکی (Electronic mail) برای تبادل پیام‌ها و فایل‌های دیجیتالی با اینترنت و دستگاه‌های الکترونیکی مثل کامپیوتر، لپ‌تاپ، تلفن هوشمند و غیره هست. تقریباً هر دستگاه کامپیوتری به صورت پیشفرض یه سیستم ایمیل داره که میشه با اتصال هر پلتفرم سرویس ایمیلی اونو فعالش کرد. ایمیل با اینترنت کار میکنه و یه رابط کاربری ساده مثل یه ویرایشگر متن برای ایجاد ایمیل‌های جدید داره.

علاوه بر این، میشه ایمیل‌ها رو با یه ویرایشگر متن ساده مثلاً Word نوشت و بعد اون متن رو مستقیماً در بخش ویرایشگر متن ایمیل کپی کرد. اکثر ویرایشگرا به کاربران اجازه میدن ایمیل رو فرمت‌بندی کنن، یعنی متن رو بولد کنن، از بولت استفاده کنن و .... کاربرا برای اینکه بتونن ایمیل بفرستن، باید آدرس ایمیل گیرنده رو مشخص کنن. البته آدرس ایمیل فرستنده هم به گیرنده ارسال میشه تا مشخص بشه این ایمیل رو کی فرستاده. آدرس ایمیل منحصر به کاربر و حساب کاربریِ اونه. همچنین، کاربرا می‌تونن بیشتر از یک حساب ایمیل برای خودشون ایجاد کنن و محدودیتی نداره، مخصوصاً که رایگان هم هست!

 

مزایا و کاربرد ایمیل

چند مزیت ایمیل اینجا لیست شده:

  • استفاده از سرویس ایمیل، رایگانه.

  • کاربرا می‌تونن چندین ایمیل رو ارسال و دریافت کنن و محدودیتی از بابت ارسال و دریافت ایمیل وجود نداره.
  • برخلاف سیستم نامه‌رسانی سنتی و فیزیکی، ایمیل خیلی سریع عمل می‌کنه و در اون لحظه پیام رو بر هر کجای جهان منتقل میکنه.
  • با ویژگی ضمیمه فایل در ایمیلها، ایمیل به کاربر اجازه میده چیزایی مثل عکس، صوت، ویدئو و اسناد رو با هم به اشتراک بذارن. این کمک می‌کنه پیام کاملتر باشه و جریان اطلاعات جاری بشه.
  • ایمیل‌ها رو میشه به صورت دیجیتالی و طولانی‌مدت ذخیره کرد که این کمک می‌کنه سوابق ارتباطات ما حفظ بشن. ایمیل‌ها و ضمیمه‌ها رو میشه با شرکت‌های ارائه‌دهنده ایمیل مدیریت کرد.
  • چون مثل نامه‌رسانی فیزیکی نیازی به کاغذ و منابع فیزیکی نیست، ایمیل‌ها دوستدار محیط زیست و منابع شناخته میشن، این یعنی منابعی هدر نمیره.

جیمیل یعنی چی؟

جیمیل (Gmail) یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین نوع سرویس ایمیل در جهانه که به کاربرا اجازه میده با اینترنت، ایمیل ارسال و دریافت کنن. این سرویس رو گوگل طراحی کرده (Gmail = Google + mail) و به شکل yourname@gmail.com ساخته و استفاده میشه.. جیمیل یکی از پلتفرم‌های سرویس ایمیل مبتنی بر وب هست که میتونه برای تبادل پیام‌های الکترونیکی به کار گرفته بشه. جیمیل رو همچنین میشه تو برنامه‌ها و پلتفرم‌های دیگه‌ای به کار گرفت، مثل اندروید، ویندوز و غیره. جیمیل 15 گیگابایت فضای رایگان به ازای هر حساب در اختیار کاربر قرار میده. کاربر میتونه تا هر وقت که دلش میخواد ایمیل‌ها و داده‌هاش رو تو این فضا ذخیره کنه. بر خلاف ایمیل‌های عادی، جیمیل امنیت کامل تمام پیام‌های منتقل شده از سرورهاش رو تضمین میکنه.

جیمیل از پروتکل‌های مختلفی استفاده میکنه. مهم‌ترین پروتکل‌ها POP و IMAP هستن. POP (Post Office Protocol) معمولاً به کاربرا اجازه میده ایمیل‌ها و ضمیمه‌هاشون رو دانلود کنن. بعد از اینکه ایمیل با موفقیت تحویل داده شد، دیگه از سرور حذف میشن. ایمیل‌های پاک شده مدت زمان محدودی تو پوشه سطل آشغال باقی میمونن، و کاربر میتونه اگه بخواد ایمیل رو به صندوق ورودی خودش (Inbox) برگردونه. IMAP (پروتکل دسترسی به پیام اینترنتی) یا Internet Message Access Protocol به کاربرا اجازه میده ایمیل‌هاشون رو از دستگاه‌های دیگه‌ای هم ببینن، مثل کامپیوتر، تبلت، موبایل و غیره.

مزایا و کاربردهای جیمیل

چند مزیت داشتن جیمیل در اینجا لیست شدن:

  • جیمیل خیلی امن‌تر از سایر کلاینت‌های ایمیله (کلاینتهای دیگه مثل ایمیل یاهو، outlook و ....).
  • جیمیل ویژگی محافظت از ویروس داره و اگه لینک یا فایل مخربی براتون ارسال بشه، بهتون هشدار میده.
  • به دلیل وجود فیلتر اسپم، همه ایمیل‌های اسپم اتوماتیک وارد پوشه اسپم میشن. با این همه، کاربرا هم میتونن ایمیل‌هاشون رو خودشون مدیریت کنن. این یعنی اگه ایمیلی اسپم علامت‌گذاری شده باشه رو میشه از حالت اسپم خارج کرد.
  • جیمیل چند گزینه برای سفارشی‌سازی داره. کاربرا می‌تونن رنگ، تم، پس‌زمینه، سایز فونت و سبک فونت رو عوض کنن.
  • یک آی‌دی جیمیل رو میشه تو چند برنامه استفاده کرد، مثل گوگل پلی، یوتیوب، گوگل درایو، گوگل داکس و غیره. همچنین کاربرا می‌تونن تو برنامه‌ها و وبسایت‌های دیگه‌ هم با آی‌دی جیمیلشون ثبت نام کنن و وارد بشن.
  • استفاده از جیمیل رایگانه و کاربرا میتونن چند حساب باز و متصل کنن.

فرق بین ایمیل و جیمیل

  • ایمیل یعنی فرآیند تبادل پیام‌های الکترونیکی و داده‌های دیجیتالی در وب، ولی جیمیل پلتفرمی هست که امکان ارسال و دریافت آسان ایمیل رو برای کاربرا مهیا میکنه.
  • ایمیل در مقایسه با جیمیل امنیت کمتری داره.
  • ایمیل رو میشه طوری پیکربندی کرد که از کلاینت‌های مختلفی، ایمیل‌ها رو با تو یه صندوق دریافت کنه، ولی جیمیل رو فقط میشه برای 5 حساب ایمیل POP تنظیم کرد.
  • ایمیل یه امکان داره که میشه حداکثر زمان سینک (همگام‌سازی) رو واسه چند روز یا چند هفته تنظیم کرد، ولی جیمیل چنین ویژگی نداره.
  • ایمیل تبلیغ نشون نمیده، ولی جیمیل با نشون دادن تبلیغات به مخاطب هدف، سود میبره.
  • جیمیل یه ویژگی شناسایی اسپم هوشمند داره که به شکل خودکار ایمیل‌های اسپم رو فیلتر میکنه. از طرف دیگه، ایمیل ویژگیِ فیلتر اسپم نداره.
  • فیلتر ویروس یکی از مهم‌ترین مزایای جیمیل هست، ولی ایمیل هیچ ویژگی و قابلیتی برای شناسایی ویروس نداره.

جدول مقایسه و تفاوت‌ ایمیل و جیمیل

سایر تفاوت‌های اصلی ایمیل و جیمیل رو میشه به شکل جدول زیر توضیح داد:

ویژگی‌ها ایمیل جیمیل
شکل کامل ایمیل خلاصه شده «نامه الکترونیکی (Electronic Mail)» هست. جیمیل خلاصه شده «نامه گوگلی (Google Mail)» هست.
تعریف ایمیل، تکنیکی برای تبادل اطلاعات دیجیتال با یک شبکه ارتباطی مثل اینترنته. داده میتونه به شکل متن، فایل رسانه‌ای و سند متنی باشه. جیمیل پلتفرمیه که گوگل اونو درست کرده. این پلتفرم به آدما اجازه میده ایمیل ارسال و دریافت کنن. استفاده از این ابزار رایگانه و از داده محدودی پشتیبانی میکنه.
وابستگی ایمیل نمی‌تونه بدون کلاینت ایمیل یا پلتفرم دیگه مثل جیمیل، یاهو میل یا هات‌میل و غیره کار کنه. جیمیل یه ارائه‌دهنده سرویس ایمیله که به کاربرا اجازه می‌ده با یک آی‌دی ایمیل منحصر به فرد حساب گوگل ایجاد کنن. آی‌دی‌های جیمیل به gmail.com@ ختم میشن.
چیه؟ ایمیل چیزی نیست جز یک روش ارتباط الکترونیکی که ممکنه دارای متن، گرافیک و یا سند باشه. جیمیل چیزی نیست جز یک کلاینت ایمیل که میشه برای ارسال و دریافت ایمیل از اون استفاده کرد.
امنیت ایمیل از در مقایسه با جیمیل امنیت کمتری داره. جیمیل امنیت بیشتری داره، چون محافظ ویروس، فیلتر اسپم و ... داره.
ویژگی‌ها ایمیل ویژگیِ همگام‌سازی خودکار و دستی داره. جیمیل امکان همگام‌سازی، فیلتر ایمیل، فیلتر اسپم، محافظت در برابر ویروس، یادآوری ایمیل و غیره داره.
تبلیغات ایمیل به هیچ تبلیغاتی وابسته نیست. جیمیل تبلیغ داره و تبلیغ‌دهنده‌ها برای نمایش تبلیغات به مخاطبان هدف، به گوگل پول میدن.
زمانبندی ایمیل گزینه زمان‌بندی ارسال نداره. جیمیل رو میشه برای زمان‌بندی ایمیل با زمان مشخص استفاده کرد.
همگام‌سازی ایمیل ایمیل یه زمان همگام‌سازی چهار ساعته در روز داره. جیمیل حداکثر هر یک ساعت یک بار در روز میتونه همگام‌سازی انجام بده.
زمان همگام‌سازی حداکثر امکان پیکربندی زمان همگام‌سازی حداکثر با انتخاب روزها و حتی هفته‌ها رو فراهم میکنه. زمان همگام‌سازی اوج تو جیمیل وجود نداره.
لینک‌های قابل لمس ایمیل آدرس‌های لینک رو به صورت لینک قابل لمس نشون میده. جیمیل از ویژگیِ لینک قابل لمس پشتیبانی نمی‌کنه.
آسانی استفاده پیکربندی ایمیل بدون کلاینت سخته. استفاده از جیمیل خیلی راحته. به راحتی میشه یه حساب رایگان ایجاد و ازش استفاده کرد.
پشتیبانی از افزونه ایمیل از افزونه‌ای پشتیبانی نمی‌کنه. جیمیل از افزونه‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنه. افزونه‌های واسط زیادی رو میشه تو جیمیل به کار برد که هر کدوم کار و هدف خاصی رو دارن. مثلاً ردیابی وضعیت تحویل ایمیل، زمانبندی ایمیل و غیره.
سفارش‌سازی ایمیل ویژگیِ سفارشی‌سازی مثل پس‌زمینه، مدیریت رنگ، و تم و غیره رو نداره. جیمیل با استفاده از تم و ویژگی‌های دیگه، گزینه‌هایی برای سفارشی‌سازی رابط کاربری جیمیل داره.

 

به نظر شما فرق بین ایمیل و جیمیل که در این مقاله توضیح داده شد، درست بوده؟

اگر شما اطلاعات بیشتری از تفاوت ایمیل با جیمیل می‌دونید یا فکر می‌کنید تعریف دقیقتری وجود داره، حتما در بخش نظرات، برای ما ارسال کنید تا مقاله رو اصلاح و تکمیل کنیم.

منابع:

فرق ایمیل و جیمیل در سایت دیفرتو