نمی توان دقیق گفت که پونیشا نخستین سایت ایرانی در زمینه فعالیت خود می باشد اما بدون شک بزرگترین و معتبرترین سایت ایرانیست که تحت نام " بازار کار آنلاین " فعالیت می کند.پونیشا نمونه ی استارتاپی موفق است که با بومی سازی نمونه های مشابه خارجی، کسب و کار خود را ایجاد کرده است. تحریم ها و جدایی ایران از بازار جهانی سبب شده تا صاحبان این استارتاپ برتر از ایده های موجود خارجی الگوبرداری کرده و به بهترین شکل آن را در کشور پیاده سازی کنند که این امر با استقبال قابل قبولی از سوی فریلنسرهای ( کارخودفرما) ایرانی مواجه گردید. یکی از دلایلی که در این راه به پونیشا کمک کرد، ورود سریع به یک بازار دست نخورده با عنوان «نیروی کار مجازی و برون سپاری کار به صورت آنلاین» در وب فارسی و ایران بود.
در ادامه، چکیده ای از صحبت های صاحبان پونیشا آورده شده است.

 

رموز موفقیت کسب و کارهای نوپا:

 

1-    ساعات کاری زیاد در شبانه روز و تلاش مداوم .

 

پاسخ پونیشا: 
۱۰۰% همینطور است ساعت کاری ما در ابتدا ۹ صبح تا ۱۱ شب ۷روز هفته بدون تعطیلی بود و حالا بعد از ۱۶ماه ساعت کاری ۹صبح تا ۹شب ۵روز هفته است. امیدوارم بتوانم این ساعت کاری را کمتر کنیم.


2-نگاه خلاقانه به بازار و یافتن و ساختن ایده ها.


پاسخ پونیشا: 
- ایده مهم نیست، ایده های بسیاری در بازار هست که از پیچیدگی کمتری برخوردار هستند و درآمد بالاتری دارند ولی من دنبال انجام کار ساده نیستم و همیشه دوست دارم خودم را به چالش بکشم. ایده ما ایده ای نیست که به ذهن کسی نرسد ولی اجرای آن از اجرای ایده های دیگر پیچیده تر و ریسک موفقیت آن با توجه به نوع بازار از ایده های دیگر کمتر است. هنر ما علاوه بر اجرا، در بازاریابی و معرفی کسب و کارمان است ما هیچ نوآوری انجام ندادیم شاید در بازار ایران بهترین اجرا را داشته باشیم ولی نوآوری انجام نشده این ایده در سطح بین المللی هست و بخوبی کار می کند.

(نکته ی نهفته در پاسخ : گاهی باید کارهایی را شروع کرد که با شخصیت ما همخوانی داشته باشد.این همخوانی سبب ایجاد انگیزه و خلاقیت بیشتر می شود / برای شروع کسب و کار نیاز به خلق یک ایده از صفر نیست.همانطور که مطالعه کردید پیاده سازی سایر ایده ها و اجرای موفق می تواند شما را به صدر برساند. )

 

3-صبر، لازمه رسیدن به موفقیت مالی.


پاسخ پونیشا: 
- هدف ما برای رسیدن به سود ۲ سال است که با توجه شرایط به این هدف خواهیم رسید.


4-هر شروعی ( صرف نظر از نتیجه )  تجربه ای ارزشمند خواهد بود .


تجربه پونیشا: 
- زیاد فکر نکنید، امتحان کنید، شکست بخورید، دوباره بلند شوید امتحان کنید، شکست بخورید و اینقدر این کار را ادامه دهید تا موفق شوید.