مقدمه ای بر تبلیغات اینترنتی

دنیای سرشار از رقابت امروزی اهمیت و لزوم امر تبلیغات را بر همگان آشکار کرده است.همانطور که دنیای واقعی از خدمات و محصولات بیشماری بهره می برد فضای مجازی اینترنت نیز پیرو شرایط عصر حاضر در جهت الکترونیکی کردن هر چه بیشتر خدمات و محصولات گام بر می دارد.
افزایش چشمگیر فعالان عرصه مجازی و تنوع و تکثر کسب و کارهای الکترونیکی صنعت تبلیغات اینترنتی را ایجاد کرده است.این صنعت، همگام با پیشرفت کسب و کارهای اینترنتی پیشرفت کرده و در گذر زمان شیوه های متعدد و متنوعی را برای شاغلان اینترنت ارائه داده است.

 
از بارزترین ویژگی های صنعت تبلیغات اینترنتی می توان به عدم محدودیت روش های تبلیغاتی و قرار نداشتن در قالب و چارچوبی خاص برشمرد.به عبارت دیگر با وجود شرکت های معتبر و روش های تست شده و عام پسند، همواره فعالان بیشماری در بخش تبلیغات اینترنتی به صورت غیررسمی و غیرحرفه ای فعالیت کرده و درآمد قابل توجهی نیز کسب می کنند ( در نوشتارهای بعدی به شیوه های حرفه ای و غیر حرفه ای تبلیغات اینترنتی به طور مفصل خواهیم پرداخت. ) همانطور که از تصویر زیر پیداست هزینه های تبلیغاتی در کشورهای دنیا در حال افزایش بوده که به موازات آن تبلیغات اینترنتی نیز به عنوان دومین رسانه برتر اینترنتی ( بعد از تلوزیون ) در زمینه تبلیغات شناخته می شود.

مقدمه ای بر تبلیغات اینترنتی

 

ایران نیز پا به پای سایر کشورها در حال توسعه بخشیدن به تجارت الکترونیک خود می باشد که این امر، توسعه کسب و کارهای اینترنتی و به دنبال آن، توسعه تبلیغات اینترنتی را در پی داشته است. محدودیت های ایران در پیوستن به تجارت جهانی و استفاده از خدمات اینترنتی و مالی بین المللی - همچون سایر بخش های کشور - رونق بخش تبلیغات اینترنتی را به همراه داشته است. گرچه بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی کشور کیفیت لازم و کارکرد جهانی شدن را ندارند اما بنا به دلایل ذکر شده تمرکز کسب و کارهای اینترنتی ایران به کاربران اینترنت داخل کشور محدود شده است.


هدف نهایی تبلیغات اینترنتی بازدهی مالی و رونق بخشیدن به کسب و کار خود می باشد؛ لذا نیاز مبرم کارآفرینان اینترنتی به تبلیغات، این حوزه را به یکی از سودمندترین بخش های فضای مجازی تبدیل کرده است.به همین دلیل از شرکت های با سابقه تبلیغاتی گرفته تا دانشجوی رشته فناوری اطلاعات و یا فعال تجربی تجارت الکترونیک در صدد به دست گرفتن بازارهای تبلیغاتی هستند. حال که به طور مختصر با این توضیحات، چیستی و چرایی تبلیغات اینترنتی روشن گردید گریزی به شیوه های جاری تبلیغات اینترنتی در ایران زده تا مقدمه ای باشد برای نوشتارهای آتی...


محبوبترین شیوه های تبلیغات اینترنتی در ایران:

تبلیغات بنری: اگهی مستقیم در وبسایت ها - استفاده از شبکه های تبلیغاتی واسطه
ای میل مارکتینگ : ارسال ای میل تبلیغاتی - تبلیغ سایر سایت ها در ایمیل های خبرنامه
معرفی مستقیم : ذکر توضیحات کسب و کار در بخش مطالب سایت ها ( رپوتاژ )، انجمن های گفت و گو، بخش نظرات سایت ها و وبلاگها و ...
سایر موارد : سفارش آگهی در صفحه های شخصی پرمخاطب در شبکه های اجتماعی - ارسال پیام کوتاه

 

در آینده علاوه بر معرفی هر روش، معایب و مزایا و همچنین تکنیک های استفاده بهتر از روش های تبلیغاتی آموزش داده خواهد شد.