تعاریف متعددی از تجارت الکترونیکی با توجه به دیدگاه های مختلف ارائه شده است که در ذیل به آنها اشاره می شود:

 

از دیدگاه ارتباطات : تجارت الکترونیکی، تحویل اطلاعات، محصولات، خدمات یا پرداخت ها از طریق خطوط تلفن، شبکه های کامپیوتری یا هر ابزار الکترونیکی دیگر می شود.

 

از دیدگاه تجاری : ابزاری است که کسب و کارهای مختلف، شرکا و مشتریان آنها را قادر می سازد تا موضوعاتی چون کیفیت خدمات، سرعت تحویل خدمات و غیره را ارتقا و موضوعاتی همچون هزینه ها را کاهش دهند.

 

از دیدگاه فرآیند کسب و کار : تجارت الکترونیکی به کارگیری فنآوری برای خودکارسازی تبادلات کسب و کار و جریان کار است.

 

از دیدگاه خدماتی: تجارت الکترونیکی، ابزاری ست که از خواسته های دولت ها، شرکت ها، مصرف کنندگان و مدیریت در جهت کاهش هزینه های ارائه خدمات در راستای بهبود کیفیت خدمات و محصولات و افزایش سرعت تحویل خدمات پشتیانی می کند.

 

از دیدگاه آموزشی: تجات الکترونیکی شرایط لازم را بر ای آموزش الکترونیکی در مدارس، دانشگاه ها و دیگر سازمانها از جمله سازمان های کسب و کاری فراهم می کند.

 

از دیدگاه مشارکتی: تجارت الکترونیکی چارچوبی است که شرایط لازم را برای شراکت افراد در داخل سازمان و حتی خارج از سازمان فراهم می کند.

 

از دیدگاه فناوری اطلاعات: به آن دسته از کاربردهای فناوری اطلاعات که به صورت سیستمی برای پشتیبانی و پشیبرد جریان کاری و مبادلات تجاری ایجاد شده است.

 

از دیدگاه جامعه: تجارت الکترونیکی مکانی را برای افراد یک جامعه فراهم می نماید تا بتواند در آن مکان آموزش ببینند، مشارکت کنند و با یکدیگر مبادله داشته باشند.

----------------------------------------

منبع ) کتاب تعاریف،موانع و راهکارهای تجارت الکترونیکی/تالیف دکتر حنفی زاده/انتشارات ترمه